FRAMTIDEN FÖR SVENSK FOTBOLL

Låt oss börja med lite statistik och siffror. Baserat på antalet aktiva spelare är fotboll den absolut största sporten i Sverige. Trots det är antalet spelare på professionell nivå relativt lågt, i synnerhet med europeiska mått mätt. Totalt finns det ungefär 600,000 aktiva fotbollsspelare, varav nästan en fjärdedel är kvinnor. Trots en liten spelarbas har det svenska landslaget i fotboll skapat många bra resultat de senaste åren och placerar sig bra till i både världsranking och den europeiska rankingen. Detta är en enastående framgång med tanke på den svåra konkurrensen och fotbollens popularitet, i världen och i Europa. Som resten av denna artikel visar handlar detta varken om slump eller tur.

”STRATEGI 2025 – SVENSK SPORT, VÄRLDENS BÄSTA”

Strategin handlar främst om att göra det möjligt för fler människor att utöva fler idrotter. Detta gäller både för yngre och äldre personer. Ett stort antal studier som genomförts i Sverige visar på vikten av rörelse och varnar samtidigt om konsekvenserna för stillasittande bland unga. Fysisk aktivitet är bra för inlärningen och för hälsan. När man tänker på fotboll är det 22 spelare som jagar en boll, med tusentals åskådare på stadion och miljoner som tittar på tv. Jovisst, men varför ska vi investera i konstgräs och inomhushallar? Utan dessa investeringar kommer svensk fotboll ha det svårare att uppfylla sin del av idrottsstrategin, öka antalet spelare och i slutändan att bidra till den svenska folkhälsan.  I många svenska kommuner pågår diskussioner och planer för att bygga inomhushallar och fotbollsplaner med konstgräs.

Konstgräs och inomhushallar en absolut nödvändighet för svensk fotboll – Svenska fotbollsförbundet

AVKASTNINGEN PÅ INVESTERINGAR FÖR EN BREDARE FOTBOLLSRÖRELSE ÄR VÄLDIGT EFFEKTIV

En ny dansk studie visade att fotboll är bättre än joggning, intervallträning eller styrketräning på grund av sin inverkan på muskelmassa, kroppsfett och benstyrka. Nästan alla kan spela fotboll när som helst, det är inte nödvändigt att vara i form för att spela. I samarbete med UEFA har Svenska fotbollförbundet presenterat resultaten av SROI–studien (Social Return on Investment) vilka visar på en väldigt effektiv avkastning på investeringar i en bredare fotbollsrörelse. Studien visar att fördelarna från fotboll bidrar till ekonomisk, social och hälsomässig inverkan på 23 miljarder svenska kronor. En svensk krona investerad i fotbollsrörelsen ger en avkastning på upp till tio kronor.

LLENTAB:S STÅLHALLAR HAR OCKSÅ BIDRAGIT TILL SVENSK FOTBOLLS FRAMGÅNG

Utöver sina marknadsföringspartner har Svenska Fotbollförbundet, SvFF, även sitt eget ”anläggningslag”. Dess medlemmar, däribland LLENTAB, är företag som skapar, underhåller och utvecklar svenska fotbollsarenor. Fotbollsföreningar är inte den enda partner som LLENTAB samarbetar med inom svensk fotboll. Våra främsta partner är kommuner, enskilda fotbollsföreningar eller en kombination av båda, vilka påbörjar processen att bygga fler inomhushallar för fotboll. Anledningen till att bygga en fotbollshall är att ge spelarna en möjlighet att träna och spela även under den period när vädret i Sverige inte tillåter detta.